Studentská reflexe konference
Andrea Slováková: Mladší mají poučený pohled | Jan Gogola: Intimita a tělesnost historie |
Režisérka Andrea Slováková odpovídá na otázku, zda mladí filmaři přistupují k etice či archivům jinak než starší dokumentaristé. Vnímá určitý posun v etických otázkách, protože nastupující filmaři pracují citlivěji a korektněji s reprezentací lidí, aby nereprodukovali staré stereotypy. | Režisér Jan Gogola hovoří o etice a mediální archeologii, která nás inspiruje k jedinečnému přístupu k historickým objektům. Tvrdí, že prostřednictvím otázky, jak k nám promlouvají dnes, můžeme archeologické nálezy proměnit v média jiného typu. |
Lucie Králová: Jak můžeme hodnotit člověka z dnešního pohledu na základě jeho archivu? | Mário Homolka: Umělá inteligence je civilizační výzva |
O úskalích a etických dilematech své dokumentární opery režisérka Lucie Králová říká, že nejtěžší na KaprKodu bylo pochopit, jaké jsou stopy a odkaz Jana Kapra, a zároveň zachovat komplexnost filmového celku. | O umělé inteligenci hovoří režisér Mário Homolka, který se domnívá, že může být zneužita, protože každý se může objevit jako archiv v jiných souvislostech, než bylo původně zamýšleno. |
Matěj Strnad: Dívat se na svou práci s odstupem | Michael Renov: Důležité jsou individuální okolnosti a kontext |
Na otázku, jaké jsou největší etické výzvy pro Mezinárodní federaci filmových archivů, odpovídá Matěj Strnad, vedoucí kurátorského oddělení českého NFA, že je potřeba se na problémy archivů dívat z globálního hlediska. | Teoretik dokumentárního filmu Michael Renov se zamýšlí nad hranicí, kterou by žádný filmař neměl z etického hlediska překročit. Pravidla a předpisy nepovažuje v kontextu umění za přínosné, ale očekává, že lidé budou o své práci přemýšlet. |
Tomasz Wolski: Aby nedošlo ke zneužití a využití kruté situace na Ukrajině | Studenti: S ohledem na lidi, s nimiž točíme |
Jakým etickým dilematům čelil režisér Tomasz Wolski při natáčení filmu Na Ukrajině? Zamýšlí se nad svými zkušenostmi a přístupem k natáčení v obtížných podmínkách, kdy si uvědomil, že nemůže zneužívat utrpení lidí pro svůj film. | Studenti v anketě diskutují o tom, jak vnímají etiku dokumentárního filmu a které aspekty považují za důležité, zda a jak se jejich přístup k etice liší od přístupu starší generace filmařů, a také o tom, jakým etickým dilematům sami čelili. |
Autorky:
Veronika Hušková
Pocházím z Liberce, ale studuji v Brně třetí ročník bakalářského studia na MUNI. Mým oborem je žurnalistika a sociální antropologie, především mě ale baví audio žurnalistika a dokument. Mimo studium se věnuji dobrovolnictví, zejména projektům ve skautingu. Ráda chodím po horách, posedávám v kavárnách, nebo lezu na stěně a cvičím jógu.
Ľudmila Borzová
Pochádzam z východného Slovenska a momentálne študujem v Brne sociológiu, mediálne štúdia a žurnalistiku. Rekreačne pôsobím v študentskom časopise Hmota. Ak práve nepracujem v kine, divadle alebo kaviarni, tak v nejakej sedím, pijem kávičku, čítam, rozprávam sa, pozorujem a píšem. Inokedy sa ponevieram lesom, kúpem v rybníkoch alebo len tak spím.