29th Ji.hlava International Documentary Film Festival

24. 10.–2. 11. 2025
Log inČeštinaEnglish

Cena za nejlepší dokumentární knihu 2023

3. ročník / 2023

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava už potřetí udělila Cenu za nejlepší dokumentární knihu. Ji.hlava tradičně zkoumá dokumentární východiska nejen ve filmech, ale i v rozhlasové tvorbě, počítačových hrách, virtuální realitě nebo divadelních projektech. Zaměřuje se také na literaturu, která má silný dokumentární náboj, přispívá k reflexi doby i přemýšlení o minulosti.

Cena za nejlepší dokumentární knihu 2023

Z žánrově pestré škály bezmála dvou set přihlášených knih bylo v roce 2023 do prvního kola nominováno třicet titulů, z nichž pětičlenná odborná porota vybrala jedenáct finálních nominací. Vítězná kniha byla vyhlášena 24. října při slavnostním zahájení festivalu v Jihlavě a byla odměněna částkou 30 000 Kč.

Nominovaná jedenáctka knih podává bohatý obraz o obyvatelích současného světa a ukazuje nejrůznější přístupy k tomu, co představuje ‚dokument.‘ Škála je široká: od uměleckého zpracování, kdy se čtenář dostává pod povrch skrze poezii a obrazy, přes klasičtější formu uchopení problematiky, založenou na podrobné rešerši, reportáži, rozhovorech, analýze. Každá z těch knih je nenahraditelný unikát, což by se ostatně dalo říci o všech třiceti knihách prezentovaných v prvním kole, z nichž naše porota jedenáctku vybrala. Celou tuto soutěž ostatně vidím jako oslavu nezpochybnitelných možností, které kniha dosud má. Kniha jako umělecké dílo, partner v dialogu, učební pomůcka, objekt emocí, nástroj poznání a změny,“ říká o nominacích porotkyně Magdaléna Platzová.

Vítězná dokumentární kniha 2023
➤ Finální nominace
➤ Porota 2023
Všechny nominace
Cíle soutěže
O festivalu
Cena za nejlepší dokumentární knihu 2022
Cena za nejlepší dokumentární knihu 2021

---

Vítězná dokumentární kniha 2023

Cenu za nejlepší dokumentární knihu v roce 2023 získala PIKO: Junkies‘ lives matter. Na životech feťáků záleží Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, knihu vydalo nakladatelství Alarm.

Podle čeho se porota rozhodovala?

Piko, reportážní kniha Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, patří k tomu nejzajímavějšímu, co v knižní produkci podobného typu v posledních měsících vyšlo. Je to překvapivě poctivý pokus o zmapování tématu, kterého se zbytek Česka štítí.

Rychlíková se Šplíchalem zaznamenávají neznámé území drog velice pečlivě. Zachovávají si odstup, ale nikdy zároveň neztrácejí zaujetí pro věc. Z Pika je tak kniha, která se široce rozprostírá v čase i prostoru. Mapuje drogovou kulturu v předrevolučním Československu i to, jak s pádem železné opony najednou pervitin přestal ‚být cool‘ a stal se znakem outsiderství. Zároveň autoři ukazují, jak různě může vypadat závislost. Že piko nemusí být jen levná zábava pro lůzu, ale také relaxační droga pro lidi, u kterých by to čtenář vůbec nečekal.

Jako porotci jsme hledali knihu s vysokými uměleckými ambicemi, publikaci, která nerezignuje na jazyk, na osobitost vyjádření, ale i výběr tématu. Jako důležitý důkaz ambicí považujeme i autorskou práci v terénu a snahu otevřít téma, před kterým odvracíme zrak.

Rychlíková se Šplíchalem vědí, že nám Pikem říkají mnoho nejen o drogově závislých, ale o celém Česku. O tom, jak tu pracujeme, jak se bavíme, kde hledáme štěstí, úlevu a odpočinek, koho házíme přes palubu.

Čestné uznání

Čestným uznáním byla porotou oceněna také kniha Máma Aleny Harciníkové. „Kniha fotografií a krátkých textů Máma je bakalářská práce, proto ji porota nezahrnula do hlavní soutěže. Pro sílu svojí výpovědi a uměleckou originalitu, s níž zpracovává svůj námět, však stojí za zvláštní zmínku, a porota se proto rozhodla jí udělit čestné uznání,“ zdůvodňuje porotkyně Magdaléna Platzová.

Finální nominace

Den byl pro mě krátkej (Olga Fečová, Kher/Paseka, 2022)
Autobiografie, která na půdorysu autorčina individuálního osudu vypráví příběh Romů v československém prostoru.

Ještě pořád můžeme tančit (Mína Krejčí, Protimluv, 2022)
Autorské vyprávění o životě české emigrantky, která pracuje v ústavu pro přestárlé v Austrálii.

Každý den je nový (Lucie Lomová, Labyrint, 2022)
Komiksový deník zachycuje den po dni rok autorična života.

Kongo severu (Jiří Černický, dybbuk, 2023)
Cestopis spojující dva vzdálené, ale rovnace zanedbávané regiony na periferii.

Máma má alzheimera (Luboš Hacala, CPress, 2022)
Skutečný příběh rodiny, která se starala o maminku trpící Alzheimerovou chorobou.

PIKO: Na životech feťáků záleží (Apolena Rychlíková, Pavel Šplíchal, Alarm, 2022)
Publicistická kniha do hloubky mapující užívání nejznámější české drogy.

Rozumět televizi (Lucie Králová, NAMU, vyd. 2022)
Kritická reflexe vnitřního života České televize v oblasti dramaturgie dokumentárního filmu.

Toho dna se dotýkám už málo (Martina Lupínková, Lenka Chánová, wo-men, 2022)
Životní příběhy lidí se zkušeností s poruchami příjmu potravy.

Továrna na lži (Vojtěch Pecka, Alarm / Utopia Libri, 2023)
Sonda do výroby klimatických dezinformací.

Všechny cesty vedou k válce (Vojtěch Boháč, CPress, 2022) – speciální výběr poroty
Příběh Ruska a Ukrajiny očima českého reportéra, 2011–2022.

Vystřihni – nalep (Miloš Hroch, Akropolis, 2022)
Původní studie zkoumá post-digitální tisk a fungování zinů.

Porota 2023

Ivo
Bystřičan

Juraj
Koudela

Bedřich
Musil

Magdaléna
Platzová

Jonáš
Zbořil

Ivo Bystřičan je dokumentární režisér, dramaturg a producent. V tvorbě se zaměřuje na sociální a environmentální témata se zájmem o nezamýšlené důsledky jednání. Ve svých filmech se noří do tabákového průmyslu, těžby surovin, životů marginalizovaných, uprchlické krize nebo zvuku průmyslových infrastruktur. Je dramaturgem dokumentárních filmů a audiopodcastů, lektorem tvůrčích dílen a autorem podcastových sérií. Vystudoval sociologii na Masarykově univerzitě v Brně a dokumentární tvorbu na pražské FAMU.

Juraj Koudela založil v roce 2015 spolu s Filipem Ostrowskim na Slovensku nakladatelství Absynt, které se zatím primárně zaměřuje na literární reportáž. Čtenáři a čtenářky z Česka mohou znát absyntovskou edici Prokletí reportéři, kterou nakladatelství začalo vydávat v češtině před pěti lety. Vystudoval polskou a slovenskou filologii na Prešovské univerzitě a překládá z polštiny (Wojciech Jagielski: Noční pútnici; Paweł Smoleński: Oči zasypané pieskom; Witold Szabłowski: Vrah z mesta marhúľ).

Bedřich Musil většinu svého profesního života zasvětil médiím, marketingu a vzdělávání. Programově vede regionální rozhlasovou stanici, působí jako konzultant a tvůrce v oblastech marketingové komunikace a mediální strategie. Je zakladatelem a lektorem metodického webu zaměřeného na mediální gramotnost, role médií, práci s informacemi nebo kritické čtení mediálních obsahů, Mediagram.cz. Tvoří obsah předmětu „Média v informačním věku“ na filozofické fakultě MUNI, který zároveň vyučuje.

Magdaléna Platzová je česká spisovatelka žijící dlouhodobě ve Francii. Vyrostla v Praze, studovala ve Spojených státech a v Anglii a získala magisterský titul z filozofie na pražské Karlově univerzitě. Působila jako redaktorka a novinářka v Literárních novinách a v Respektu, do českých periodik a rádia přispívá dodnes. Je autorkou románů Aaronův skok (2006), Anarchista (2013), nebo Druhá strana ticha, dvou povídkových knih, dvou divadelních her, knihy pro mládež Máme holý ruce (2019) a dětské knihy Toník a jeskyně snů (2010). Její poslední knihou je román Život po Kafkovi (2022). Žila také v bývalé Jugoslávii a v New Yorku a je matkou tří dětí.

Jonáš Zbořil je novinář a básník. Od roku 2022 má na starost kulturní rubriku webu Seznam Zprávy. Moderoval podcasty Liberatura na Radiu Wave nebo Kulturák, v současnosti pak Rozhovory Jonáše Zbořila. Vydal dvě sbírky básní, Podolí (2013) a Novou divočinu (2021).

Všechny nominace

Den byl pro mě krátkej (Olga Fečová, Kher/Paseka, 2022)
Duševní majetek Adamovských strojíren, zneužití se trestá (Magdalena Konečná, 2023)
Hládkov (Tomáš Tomášek, Triáda, 2022)
Je všechno dobrý? (Marie Kieslowski, Parlay shop, 2023)
Ještě pořád můžeme tančit (Mína Krejčí, Protimluv, 2022)
Každý den je nový (Lucie Lomová, Labyrint, 2022)
Kongo severu (Jiří Černický, dybbuk, 2023)
Ledva (Ivan Petlan, Větrné mlýny, 2023)
Máma (Alena Harciníková, 2023)
Máma má alzheimera (Luboš Hacala, CPress, 2022)
Mami, miluju (Aleš Palán, Anna Palánová, Prostor, 2023)
Mařka (Adéla Marie Jirků, wo-men, 2022)
Oplocený čas (František Wiendl, Jan Wiendl, Revolver Revue, 2023)
Paměti z karantény (Martin Krsek, Michal Chodanič, Magdalena Lindaurová, Muzeum města Ústí nad Labem, 2023)
PIKO: Na životech feťáků záleží (Apolena Rychlíková, Pavel Šplíchal, Alarm, 2022)
Pikola (Miroslav Farkas, Jana Bednářová, Utopia Libri, 2022)
Podnik s nejistým koncem (Andrea Procházková, Academia, 2022)
Porodem to začíná (Gabriela Kontra, Divočina, 2022)
Povídání u povidel / O vakeriben paš o lekvaris (Květoslava Podhradská, Kher, 2022)
Proč Alláh stvořil kalašnikov (Pavel Pawluscha Novotný, Argo, 2023)
Rozumět televizi (Lucie Králová, NAMU, vyd. 2022)
Střepy (Milan Uhde, Marie Iljašenko, Kateřina Tučková, Petra Hůlová, Emil Hakl, Anna Beata Háblová, Petra Dvořáková, Ondřej Macl, Jakuba Katalpa, Lenka Elbe, Radioservis, 2022)
Těžký prachy (Jan Novák, Argo, 2022)
Toho dna se dotýkám už málo (Martina Lupínková, Lenka Chánová, wo-men, 2022)
Továrna na lži (Vojtěch Pecka, Alarm / Utopia Libri, 2023)
Undreground / Lidský portrét (Rudolf Prekop, NAMU, 2022)
Ve stínu duhy - Příběh o životě v Pákistánu (Marcela Müllerová, Host, 2022)
Všechno je špatně, zpátky na stromy! (Radim Kopáč, Divočina, 2022)
Vystřihni – nalep (Miloš Hroch, Akropolis, 2022)
Záznamy (Kateřina Volfová, Xao, 2022)

Cíl soutěže

Cena pomáhá šířit povědomí o knižní dokumentární tvorbě. Výběr knih upozorňuje na výrazný, ale dosud opomíjený kulturní proud, rozšiřuje čtenářské poznání, podporuje autory, autorky i nakladatelství věnující se dokumentárním knihám.

Všechny přihlášené knižní tituly budou po soutěži zařazeny do knižního fondu Centra dokumentárních filmů v Jihlavě. Cílem soutěže je také postupné utváření knihovny a databáze dokumentárních knih. Množství přihlášených publikací v minulých ročnících soutěže je důkazem, že má tato kategorie v knihovnách i knihkupectvích své nezastupitelné místo.

Vítězná kniha bude odměněna finanční částkou 30 000 Kč.

S případnými dotazy se můžete obrátit na mail kniha@ji-hlava.cz.

O festivalu

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava (MFDF Ji.hlava) je významný evropský festival uměleckého a kriticky myslícího dokumentu reflektující díla, která se zabývají významnými tématy. Je největší událostí svého druhu ve střední a východní Evropě. 27. ročník festivalu proběhl v Jihlavě 24.–29. října 2023.

Přihlášky byly uzavřeny

Cíle soutěže

Cena pomáhá šířit povědomí o knižní dokumentární tvorbě. Výběr knih upozorňuje na výrazný, ale dosud opomíjený kulturní proud, rozšiřuje čtenářské poznání, podporuje autory, autorky i nakladatelství věnující se dokumentárním knihám.

Všechny přihlášené knižní tituly budou po soutěži zařazeny do knižního fondu Centra dokumentárních filmů v Jihlavě. Cílem soutěže je také postupné utváření knihovny a databáze dokumentárních knih. Množství přihlášených publikací v minulých ročnících soutěže je důkazem, že má tato kategorie v knihovnách i knihkupectvích své nezastupitelné místo.

Vítězná kniha bude odměněna finanční částkou 30 000 Kč.

S případnými dotazy se můžete obrátit na mail kniha@ji-hlava.cz

Festival partners

Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Creative Europe Media
GEMO
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
Dafilms

Newsletter

I confirm that I agree with Principles Relating to Personal Data Processing for Ji.hlava IDFF. More info here.

Days until the festival

0